Co je to zelená káva? 

Jistě jste o ní už slyšeli, mohli jste zaznamenat to, že je zdravější nebo i to, že se jedná o módní záležitost. Jak je to doopravdy? Jedná se o nepražená kávová zrna klasické kávy. Pražením nejenže získávají svoji typickou hnědou barvu, ale ztrácejí velké množství cenných látek. Tepelnou úpravou totiž jako všechny potraviny přichází o některé pozitivní látky. Bobule kávovníku se suší na slunci, dokud neprasknou a nevypadnou z nich zrnka zelené kávy.  

Jaké cenné látky zelená káva obsahuje? 

V zelené kávě můžeme najít nejen kofein, jako v klasické pražené kávě, ale také sacharidy, bílkoviny, kyselinu listovou, pantotenovou a chlorogenovou, draslík, hořčík, vápník, fosfor, fluor, sodík a vitaminy skupiny B a K. Její slupky navíc obsahují důležité fenoly, které jsou zodpovědné za správnou funkci krevního oběhu. Kyselinu chlorogenovou můžete najít také třeba v břečťanu nebo sušených švestkách.  

V čem je zelená káva tak jedinečná? 

Pitím zelené kávy výrazně podpoříte detoxikaci vašeho organismu, podpoříte svou imunitu, ochráníte buňky svého těla před volnými radikály a budete tedy bojovat preventivně proti některým druhům rakoviny. Zelená káva a účinky v ní ale také podporuje činnost srdce a rozšíření cév, mírně zvyšuje krevní tlak, odstraňuje vysokou hladinu cholesterolu v krvi (a tím preventivně bojuje proti kardiovaskulárním nemocem), podporuje metabolismus cukrů a tuků, přispívá ke zdravému trávení a pravidelné stolici, ale třeba také snižuje pocit hladu a chutě na sladké, podporuje spalování kalorií, udržuje hladinu krevního cukru v normě, či zlepšuje náladu a odstraňuje nervozitu, napětí a stres. Některé zdroje navíc uvádí, že pití zelené kávy pomáhá při celulitidě.   

Účinky zelené kávy na hubnutí 

Zázračnou složkou zelené kávy je zejména kyselina chlorogenová. Právě ta je zodpovědná za zpomalování vstřebávání cukru, takže nenastává takové kolísání jeho hladiny v krvi. Energie se tak do těla uvolňuje postupně. Dále podporuje spalování tuků a snižuje pocit hladu. Tím pádem sníte menší porce jídla, než jste zvyklí. Nezapomínejte však na správnou životosprávu, zdravý jídelníček a dostatek pohybu. Ani nejlepší spalovač tuků neudělá práci za vás, jedná se spíš o podpůrný prostředek při hubnutí. Ideální je zařadit alespoň hodinovou sportovní aktivitu do půl hodiny po vypití kávy. Některá studia tvrdí, že kyselina chlorogenová také snižuje riziko vzniku cukrovky a u mužů snižuje riziko výskytu žlučových kamenů.  

Jak často si vařit zelenou kávu? 

Pokud netrpíte na některou z nemocí srdce a cév, můžete zelenou kávu popíjet jednou až třikrát denně. Je ovšem nutné připravovat si ji bez cukru, mléka nebo smetany. Přidáním dalších složek do zelené kávy totiž snižujete její účinnost. S takovou denní dávkou budete mít dostatek energie na to, zvládat všechny své každodenní povinnosti. Ačkoliv je zdravá, neměli byste zapomínat na dostatečný pitný režim, protože káva, jak je známo, mírně dehydratuje a odvodňuje. Ideálně mějte na svém pracovním stole neustále sklenici vody nebo šálek neslazeného čaje.  

Jak si ji připravit? 

Pokud ji máte doma pomletou na prášek, jednu až dvě lžičky zalijte vodou o teplotě mezi 70 a 80°C, a ještě teplou vypijte. Máte-li doma celá zrna, nejprve je roztlučte v hmoždíři na prášek a potom připravte stejným způsobem. V případě, že nemáte hmoždíř, namočte celá zrna na tři hodiny do vody, aby změkla. Potom je pomelte v mlýnku na kávu. Zelená zrna jsou totiž tvrdší než hnědá pražená, a proto se musí předem namočit. Může vás překvapit její chuť, která je víc než kávě, podobná zelenému čaji. Musíte se také smířit s tím, že při přípravě zelené kávy nedosáhnete typické “cremy” neboli pěny na její hladině. Pokud máte doma tablety se zelenou kávou a užíváte je jako doplněk stravy, dbejte na příjem jedné až tří tablet dle potřeby. Kvůli vysokému obsahu kofeinu by ji však neměly popíjet či užívat těhotné a kojící ženy.