Něco málo o bolesti zad  

Bolesti zad jsou velmi rozšířené a postihují osoby v jakémkoliv věku. Lékaři jej nazývají epidemií 21. století, protože jde o nejčastější civilizační onemocnění. Objevují se převážně v určité oblasti páteře, tedy krční, hrudní či bederní. Dále může bolest vystřelovat do končetin. V souvislosti s bolestí zad můžete zpozorovat také bolest kloubů či hlavy. Dělíme je na akutní a chronickou.  

Akutní versus chronická 

Akutní bolest se dostaví většinou po přetížení svalů, ale může ji způsobit i výhřez meziobratlové ploténky. Zato chronickou bolest v největší skupině případů způsobuje ochabnutí zádových svalů, nejčastěji kvůli vadnému držení těla.  

Co bolesti zad způsobuje? 

Nejčastějšími příčinami bolesti zad je málo pohybu, špatné držení těla a sedavé zaměstnání. To je v dnešní době velký problém, neboť většinou sedíme minimálně osm hodin v kanceláři, kroutíme se nepřirozeně u počítače (jen malé procento z nás dbá na správné držení těla při práci na počítači) do práce i z práce jezdíme autem nebo autobusem a po příchodu domů se svalíme na pohovku a odpočíváme. Dalšími rizikovými faktory jsou nadváha, hrbení se (a to nejen při chůzi), úrazy, stres nebo namáhavá aktivita a chybné zvedání těžkých břemen. Ale může se jednat také o špatný způsob plavání, prochladnutí a infekci močových cest či těžkou kabelku nebo nepadnoucí podprsenku! U školáků a studentů to může způsobovat přetěžování zad z důvodu příliš těžkých školních batohů. Díky těmto problémům můžeme pociťovat nevyspání, problémy při chůzi do schodů nebo při delším stání.  

Jak bolesti zad odstranit? 

V případě lehčí formy onemocnění léčba vyžaduje léky (analgetika a antirevmatika ve formě tablet nebo mastí) a rehabilitacemi. Další možností je volba takzvaných obstřiků v blízkosti místa bolesti nebo léky pro uvolnění bolavých svalů či zmírnění zánětu. Při těžší formě je nutné, aby pacient ležel v klidu na lůžku, některé případy vyžadují operační zákrok. Je však nutné zjistit skutečnou příčinu bolesti nebo vyloučit další možnou nemoc.  

Kdy jít k lékaři? 

Když bolest zad trvá více jak tři dny a neustupuje nebo se zhoršuje a zároveň pozorujete i další příznaky, například bolest či bodání v břiše, horečku, problém s vyměšováním nebo jste měli úraz, který se zprvu může zdát jako neškodný. Bolesti zad většinou v noci po ulehnutí na matraci polevují, jestliže tomu tak není vydejte se ke svému praktickému lékaři. Také jděte k doktorovi v případě, že vám oslabuje nebo brní jedna končetina, ztrácíte hmotnost nebo vám vznikne otok či zčervenání v postiženém místě.  

Jak si udržet zdravá záda 

Pro kvalitní spánek je nezbytná také kvalitní matrace. Volte takovou, která vám podepře pas a kříž a poskytne dostatečnou podporu v ramenou. Čím širší máte ramena, tím vyšší vybírejte polštář. To platí pouze pro ty z vás, co spíte na boku. Ráno při vstávání se z postele zvedejte pomalu a pozvolna, v žádném případě neprovádějte trhavé pohyby. Těžké předměty zvedejte tím způsobem, že si dřepnete, abyste udrželi téměř vodorovnou polohu a poté břemeno zvedněte. Vaši páteř tím hodně ušetříte. Do svého týdenního plánu zařaďte i pravidelné cvičení a protahování, stačí několikrát týdně. Pokud máte sedavé zaměstnání, každou půlhodinu se zvedněte a projděte se. Jednou to může být pro kávu nebo čaj, jindy zase ke kolegyni pro zprávu, o kterou byste si jinak pohodlně napsali mailem. Nenoste jeden typ obuvi, ale střídejte je. Nošení podpatků každý den je nezdravé. Stejně tak i rovné podrážky jaké mají baleríny jsou pro každodenní nošení nevhodné. Proto střídejte boty na vysokém podpatku s balerínami, a noste třeba i zdravotní pantofle. Do auta (převážně pro dlouhé trasy) si pořiďte masážní opěrku či speciální sedáky.  

Babské rady na bolesti zad 

I proti bolestem zad existují babské rady. Pomáhají koupele z rozmarýnu nebo smrkového jehličí a poté masáž třezalkovým olejem. Účinný je i zázvorový obklad, který budete na bolavá záda přikládat alespoň dvakrát týdně, a to minimálně měsíc. Nastrouhaný zázvor vylouhujte v horké (nikoli vroucí) vodě a přiložíte na bolavé místo.