Menstruace je neodmyslitelnou součástí života ženy. A i když na ní ženy často nadávají a trápí je, právě menstruačnímu cyklu jsou vděčné za možnost mít děti. Proč ale menstruace bolí a jak si můžete pomoci při bolestivé menstruaci?

Menstruační bolest

Menstruační bolesti jsou nepříjemnou součástí menstruačního cyklu a obvykle se objevují v prvních dnech menstruace. Častěji se tyto menstruační bolesti, dysmenorea, objevují u dívek a žen, které dosud nerodily.

Typickými menstruačními bolestmi jsou:

  • bolest, tlak a křeče v podbřišku
  • bolesti v křížové oblasti
  • bolesti v kyčlích a na vnitřní straně stehen

U některých žen, a ne úplně výjimečně, se objevuje také PMS, premenstruační syndrom, který v sobě spojuje nejen onu fyzickou bolest, ale přidává i další obtíže, zejména v psychické oblasti. Jedná se o potíže jako jsou výkyvy nálad, podrážděnost, plačtivost, poruchy spánku a další.

Menstruační bolesti v těhotenství

Menstruační bolesti se mohou objevit i v těhotenství. Nejedná se sice přímo o menstruační bolest, ale pocitově je to pro ženu bolest velmi podobná. Děloha se v tomto případě připravuje na růst plodu a také porod.

V počátku těhotenství jsou takové bolesti známkou uhnízdění vajíčka v děloze. V době před porodem se tato bolest označuje jako tzv. poslíčci.

Proč se bolestivá menstruace objevuje?

Proč se ale bolestivá menstruace objevuje? Co je její příčinou? Jako u mnoha zdravotních komplikací není odpověď jednoznačná a příčin může být více.

Roli hraje samozřejmě do určité míry dědičnost. Podle odborníků je ale častěji na vině vyšší hladina prostaglandinů. Prostaglandiny jsou látky produkované během menstruace v děloze a způsobují právě ony stahy dělohy. Během stahů dochází ke stlačování krevních cév a jejich nedostatečnému prokrvování, které může stát za onou bolestí.

Další příčinou může být také nerovnováha hormonů estrogenu a progesteronu produkovanými vaječníky.

Co pomáhá na menstruační bolesti?

Zajímá vás, jak si můžete od menstruační bolesti pomoci? Možností máte více. Pamatujte ale na to, že jsou případy, kdy by se ženy neměly s těmito bolestmi trápit sami doma, ale spíše vyhledat lékaře. Jde o případy:

  • kdy se bolesti objevují po 45. roce věku
  • kdy menstruační bolesti jsou tak silné, že vám znemožní běžné každodenní fungování
  • kdy menstruační bolesti doprovází velmi silné a nepravidelné krvácení
  • kdy se menstruační bolesti dostaví, ale menstruační krvácení nikoli- v tomto případě může jít o těhotenství, ovulaci, ale také prasklou cystu nebo různá další onemocnění včetně Crohnovy choroby

TIP: Víte jak se starat o ledviny a jaké jsou příznaky selhání ledvin?

Léky na bolest

Ženám často při menstruačních bolestech pomáhají léky na bolest, analgetika, která jsou dostupná bez předpisu v každé lékárně. Obvykle se vyplatí sáhnout po lécích, které máte ozkoušeny například na bolest hlavy nebo zad, měly by vám pomoci.

Zároveň je dobré při návštěvě lékárny sáhnout také po doplňcích stravy jako jsou hořčík, vápník nebo vitamín B6.

Teplo

Zázračným pomocníkem při bolestivé menstruaci je také teplo, které má uvolňující účinky. Díky teplu se totiž do oblastí stahovanou křečí dostane více kyslíku a bolest tak ustupuje.

V případě bolestivé menstruace tak můžete vyzkoušet horkou sprchu, hřejivé náplasti, nahřívací láhve, polštářky, deky a další.

Odpočinek

Pokud se během první dnů menstruačního krvácení necítíte dobře, doporučujeme naordinovat si klidnější režim. Nemusíte se přece každý den někam hnát. Pokud si vaše tělo žádá odpočinek, dopřejte mu ho. Často může pomoci odpolední spánek nebo masáž zad.

CBD produkty

V poslední době se často hovoří o tom, že i s CBD produkty můžete dosáhnout klidu od menstruační bolesti. Látky CBD se získávají z konopí, není se však čeho bát, k THC a marihuaně má CBD opravdu velmi, velmi daleko. Jediné, co mají společné je rostlina, z které se získávají.

Sportem ku zdraví

Vědecké studie také potvrzují, že ženy, které pravidelně sportují, trpí na menstruační bolesti mnohem méně. Není proto od věci začít se věnovat pohybové aktivitě. Konkrétně ve spojení s menstruačními bolestmi je dobré začít pracovat na posílení svalů pánevního dna. S tím může pomoci například cvičení Ludmily Mojžíšové.

Věnovat se sportu můžete i během menstruace. Doporučujeme však zvolit pouze takový pohyb, který je vám příjemný. Běhání, skákání nebo posilování břišních svalů můžete nechat klidně na jindy. Zařadit naopak můžete pilates, jógu nebo procházku do přírody.

Bylinky

Existuje také řada bylin, které jsou léta osvědčeny jako ženské bylinky a pomáhají právě při bolestech spojených s menstruací. Patří mezi ně například hluchavka, třezalka, meduňka, maliník a další.

Životospráva

Posledním, neméně důležitým bodem je úprava životosprávy. Míra bolesti se totiž může odvíjet také od životního stylu, kterým žena žije. Snažte se vyhnout kouření a alkoholu. Omezit můžete ale také pití kávy.

Alena Mrvíková, PoctiveSEO.cz