V čem spočívá bezlepková dieta? 

Jedná se o dietu, která spočívá v eliminaci příjmu potravin s obsahem lepku neboli glutenu, nejčastěji ze zdravotních důvodů. Základem je vyřazení výrobků z obilovin hlavně ječmene, pšenice, žita a ovsa, a jejich nahrazení bezlepkovými potravinami, jako je proso, kukuřice, rýže nebo brambory. V České republice se neustále zvyšuje počet pacientů s diagnostikovanou nesnášenlivostí lepku, momentálně je to asi 120 000 osob, a jejich počet stále stoupá. Bezlepkovou dietu je třeba dodržovat celoživotně, protože neexistuje způsob, jak celiakii vyléčit. Z diety se tak postupně stává životní styl, který vám nejen pomůže zlepšit zdraví, ale i zhubnout.  

Co může příjem lepku ve stravě způsobit? 

Nejčastějším příznakem nesnášenlivosti lepku jsou zažívací potíže, kterými je nejen průjem, ale i zácpa. Dále pacienty může trápit nadměrné hubnutí, slabost organismu, chudokrevnost, řídnutí kostí, ale i mastná stolice nebo zvýšený výskyt zubního kazu.  

Vhodné potraviny při bezlepkové dietě 

Přirozeně bezlepkové potraviny jsou nejvhodnější volbou při tomto onemocnění. Můžeme tedy bez omezení konzumovat již uvedené brambory, rýži, proso, kukuřici, ale i luštěniny, sóju, pohanku, quinou, amarant nebo čirok. Přirozeně bezlepkové je samozřejmě také ovoce, zelenina a houby, maso, vejce, cukr, med, káva, čaj, kakao, ořechy a semena, bylinky a mléko a čisté mléčné výrobky jako je tvaroh, sýr nebo smetana. U ochucených mléčných výrobků musíme být opatrní a číst pozorně informace na obalu, skrytý lepek může být buď v samotném jogurtu, případně ve vložce do jogurtu (cereální kuličky a podobně). To stejné platí i u uzenin, polotovarů nebo pochutin (brambůrky), které jsou často zahušťovány moukou, která funguje jako levné pojidlo. To platí především pro laciné a méně kvalitní výrobky. Potraviny, které nejsou přirozeně bezlepkové, se vyrábějí i ve variantě bez lepku. K dostání jsou všechny potraviny, od bezlepkového pečiva (i mouky k domácímu pečení), přes uzeniny až po sušenky nebo těstoviny.  

Zakázané potraviny při bezlepkové dietě 

Mezi zakázané potraviny řadíme veškeré potraviny z pšenice, ječmene, žita a ovsa, takže i krupici, kroupy, strouhanku, špaldu, kamut a těstoviny. Dále potom dochucovadla jako jsou bujony a sójové omáčky nebo mletá či nakládaná masa z obchodu, karbanátky, jitrnice a jelita. Také veškeré pekařské a cukrářské výrobky jako je chleba a rohlíky, buchty a koláče, lívance a palačinky, nákypy a kaše, knedlíky, ale i suchary, piškoty, sušenky, oplatky, dorty či zákusky jsou zakázané. Ze sladkostí potom plněné čokolády a nugát, karamelky, ale také některé zmrzliny nebo sladkosti obsahující pšeničný škrob (například lentilky). Lepek je však obsažený také v pivu, lihovinách a instantní kávě, ale může být skrytý v některých aromatizovaných čajích nebo náhražkách kávy. Skrytý lepek mohou obsahovat i mražené zeleniny nebo zahuštěné ovocné dřeně, výrobky z brambor (krokety, hranolky), různá ochucovadla jako jsou omáčky, dresinky, hořčice či kečupy.  

Rady pro správné dodržování bezlepkové diety 

Sestavte si podrobný týdenní jídelníček a nakupujte dopředu. Budete mít tedy dostatek bezlepkových potravin do zásoby a nestane se tak, že se uchýlíte k variantě skládající se z běžných výrobků. Život bez lepku je zdravý a čím dál častěji vyhledávaný i zdravými lidmi. Neberte to proto jako trest, ale přistupujte ke změně pozitivně. Nesmíte se nechat zlákat ničím nezdravým, tedy s obsahem glutenu. Nekupujte domů vůbec žádné potraviny obsahující lepek a v případě, že nejste doma a máte hlad či chuť, mějte po ruce svačinu. Buď ve formě bezlepkové tyčinky či kupovaného bezlepkového pečiva, nebo připravené z domova. Udržujte silnou vůli a hlaste se k bezlepkové dietě. Jedině tak přijde vaše nová forma ve stravování v povědomí lidí okolo vás. Podpoří vás také, když bude vaše rodina či známí držet při vás. Nesnažte se vynechávat svá oblíbená jídla. Znamenalo by to pro vás až příliš velkou oběť a omezení, a mohlo by se stát, že byste z bezlepkové diety byli naštvaní a frustrovaní. Nahraďte proto klasické suroviny těmi bezlepkovými a pokrm si připravte z nich. Pozorně a důkladně čtěte informace na obalech výrobků v obchodu. Nejčastěji se setkáte se symbolem přeškrtnutého klasu, který znamená, že je daný produkt bez lepku.